קטגוריות
יודאיקה ותשמישי קדושה

מהם תשמישי קדושה יהודיים?

תפילין, או תפילין, הם תשמיש קדושה דתי יהודי הנלבש על ידי יהודים אורתודוכסים במהלך תפילת שחרית ביום חול. מזוזה היא מארז קטן ובו טקסט מהתורה הכתוב על קלף ומונח על משקוף רוב בתי היהודים. כיפה או כיפה היא כיפה קטנה שלובשת גברים כדי להראות כבוד לאלוהים. סידור הוא הספר המשמש בשירותי בית הכנסת המכיל תפילות וברכות מיוחדות שנאמרו לפני הקריאה מהתורה

מהו תפילין?

תפילין הן שתי קופסאות עור שחורות קטנות ובהן מגילות קלף ועליהן כתובות פסוקים מהתורה. הם נלבשים על ידי גברים יהודים שומרי מצוות במהלך תפילת שחרית בימי חול, על ידי כמה נשים וילדים, ועל ידי כמה לא יהודים כמעשה אדיקות.

התפילין מורכבות ממארז עור מרובע (ה" חזית"), המונח על הראש; ועוד אחד שקשור לזרוע. הרצועות מכילות פסוקים מדברים 6:4-9; 11:13-21; שמות 13:1-10; מספרים 15:37-41; דברים 11:18-21 ויהושע 1:8 ב-9 א.

כאשר הם מונחים שטוחים טקסטים אלה יוצרים צורה מלבנית, המייצגת את צורתם של ארבעת העולמות שנוצרו בבריאה (עולם ארצי; שמים מעלינו שבהם מתגוררים מלאכים; גן עדן שבו אלוהים חי). בתוך כל קופסה מרובעת יש גם מקום לעוד שתי מגילות זעירות הנקראות כתובות-אלה כתובות על קלף שנלקח מעורות בעלי חיים אך אינן מכילות עוד טקסט!

מהי כיפה?

כיפה, המכונה גם כיפה, כיפה או קאפל (גרמנית), היא כובע בד קטן שחובשים גברים במהלך התפילה ובציבור. יש נשים שלובשות אותן גם כאות גאווה בזהותן היהודית.

מקורו של הכיפה בימי קדם כאשר היהודים נדרשו לכסות את ראשם בחוץ כדי שיוכרו כחלק מעמו הנבחר של אלוהים. התורה אינה דורשת מיהודים כיום לכסות את ראשם, אך לבישת אחת נחשבת כמעשה אדיקות לגברים ולנשים המעוניינים לעשות זאת מתוך כבוד לאלוהים ולמסורת.

מהו סידור?

הסידור הוא ספר תפילה. הוא מכיל תפילות ושירים המשמשים במהלך השירותים היהודיים, והוא נחשב לאחד התשמישי קדושה החשובים ביותר.

אתה יכול להשתמש בסידור משלך להתפלל בבית או בבית הכנסת בשבת או בחגים אחרים. אם אין לך אחד כבר, לשאול מישהו בקהילה שלך אם יש להם אחד הם יכולים להשאיל לך קצת עד שאתה קונה עותק משלך של תשמיש קדושה דתי זה!

מהי מזוזה?

מזוזה (ברבים: מזוזות) היא מכולה לקלף קטן שעליו כתוב קטע מהתורה. הוא מודבק על מזוזות הבתים היהודיים, כפי שנקבע בספר דברים 6:9 ו-11: 20, כדי למלא את המצווה לכתוב דבר אלוהים על מזוזות הבית שלך. המזוזה יושבת קרוב או בגובה העיניים כשנכנסים או יוצאים מהבית, כך שניתן לראות אותה על ידי כל הנכנסים.

הצורה הנפוצה ביותר של תשמישי קדושה יהודיים הם אלה הנדרשים לשימוש יומיומי על ידי יהודים שומרי מצוות

פרטים נוספים בנושא תשמישי קדושה בלינק המצורף: https://davidmak.co.il/